Friday 28 October 2011

Nikmat Iman dan Islam

Indahnya kita ini dilahirkan dalam nikmat iman dan Islam.


Dalam meniti sisa kehidupan di bumi asing ini, makin terpancar cahaya kesyukuran yang aku ini sejak azali hidup di dalam kalimah Syahadah. Jelas di depan mata betapa malang dan ruginya mereka yang hidup bergelumang arak, judi, zina, makanan haram yang disuap saban hari dan segala macam kemaksiatan dan kemungkaran demi keseronokan di pentas sementara. Aku tidak mampu membaca kotak fikiran mereka, apatah lagi menaksir definisi kehidupan dalam kamus hidup mereka.

Namun, berdasarkan pandangan mata hatiku, hidup mereka kosong sebenarnya, bagaikan tiada tujuan - sesat dalam cahaya yang terang. Walaupun ada juga di kalangan mereka yang memiliki sikap baik dan jujur, namun jauh di sudut hati, aku bersimpati dengan erti pegangan hidup mereka. Tiada apa yang nak dibanggakan dengan kehidupan mereka. Ya Allah! lindungilah kami agar tidak  menjadi seperti mereka apatah lagi menjadi sebahagian daripada mereka.

Terkadang aku tertanya sendiri, beginikah aku jika aku dilahirkan tanpa nikmat iman dan Islam yang Allah s.w.t kurniakan - nikmat yang tidak terhitung. Sesat dalam keseronokan sementara, bagaimana nasib di SANA nanti yang kekal abadi...?

Seungkap peringatan untuk aku, keluargaku dan sahabatku, nikmat yang kita perolehi ini terlalu agung nilainya. Mungkin kita, sebagai insan, pernah alpa dalam meniti kehidupan singkat ini, namun selagi kita bernafas, segeralah kembali ke jalan yang benar, walaupun kita pernah menempuhi jalan yang berliku, namun teruskan mengorak langkah demi mencari redha Allah.

Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah (mengerjakan sembahyang) dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkanNya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat) – Surah Al-Hajj,77


No comments:

Post a Comment