Monday 14 November 2011

Subhanallah

"Dialah yang membentuk kamu dalam rahim sebagaimana dikehendaki-Nya. Tak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana". (Surah Al-Imran, 3:6)



".... Dia menjadikan kamu dalam perut ibumu kejadian demi kejadian dalam tiga kegelapan. Yang (berbuat) demikian itu adalah Allah, Tuhan kamu, Tuhan yang mempunyai kerajaan. Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia; maka bagaimana kamu dapat dipalingkan?" (Surah Az-Zumar, 39:6)


Kehidupan dan pembentukan bayi dalam rahim memiliki tiga fasa:  
1) Pre-embrionik (dua setengah minggu pertama);
2) Embrionik (hingga akhir minggu ke lapan);
3) Janin (minggu ke lapan sampai kelahiran).

(Williams P., Basic Human Embryology, 3. edition, 1984, s. 64.)


Serba ringkas tentang pembentukan bayi di dalam rahim ibu seperti yang dinyatakan di dalam Al-Quran. Kajian saintifik manusia membuktikan kebenaran Al-Quran.

1) Fasa Pre embrionik
Tahap ini digelar 'zigot' yang tumbuh membesar melalui pembelahan sel, dan membentuk segumpalan sel yang kemudian membenamkan diri pada dinding rahim. Seiring pertumbuhan zigot yang semakin membesar, sel-sel mula menyusun secara sendiri membentuk tiga lapisan.

2) Fasa Embrionik
Tahap kedua ini berlangsung selama lima setengah minggu. Pada masa ini bayi disebut sebagai 'embrio'. Pada tahap ini, organ dan sistem tubuh bayi mula terbentuk dari lapisan- lapisan sel tersebut.

3) Fasa fetus
Bayi disebut sebagai 'fetus'. Tahap ini mula sejak kandungan berusia kehamilan lapan minggu hingga saat kelahiran. Ciri khusus fasa ini adalah terlihatnya fetus menyerupai manusia, dengan wajah, kedua tangan dan kakinya. Meskipun pada awalnya memiliki panjang 3 cm, kesemua organnya telah nampak. Tahap ini berlangsung selama lebih kurang 30 minggu, dan perkembangan berlanjut hingga minggu kelahiran.



"Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu." (Surah Luqman, 31:14)


Sumber:

No comments:

Post a Comment